تقابل نظریه و پسانظریه در بررسی آثار میشاییل هانکه

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
  • نویسنده علی کروالیان
  • استاد راهنما محمد شهبا
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1391
چکیده

این پژوهش قصد دارد تا با بررسی دو دیدگاه کلی در حوزه ی نظریه ی فیلم، یعنی دیدگاه منسوب به نظریه و دیدگاه پسانظریه، که غالبا در تقابل با یکدیگر مطرح گشته اند، ضمن مروری بر نظریات و رویکردهای مربوط به دو دیدگاه، به بحث ها و مناقشات نظری آنهاپرداخته، نقاط ضعف و قوت هرکدام را مشخص نماید. در نهایت، این تحقیق با ارائه ی مثالهایی از آثار منتخب میشاییل هانکه، به تاویل برخی مفاهیم نظری مطرح شده توسط نظریه پردازان مربوط به هر دو حوزه می پردازد و کارکرد این نظریات و رویکردها را در عمل،مورد ارزیابی قرار می دهد. بنابر این پس از ارائه ی ضرورت ، پیشینه و اهداف تحقیق در بخش مقدمه، در بخش اول به تبیین دو دیدگاه نظریه و پسا نظریه و همچنین درستی این نامگذاری پرداخته ، در بخش دوم مباحثی که هر دو حوزه در تقابل با یکدیگر داشته اند را به تفصیل مورد تحلیل و بررسی اسنادی قرار داده و در بخش سوم برخی از این مفاهیم و همچنین رویکرد نقد نئوفرمالیستی به تحلیل فیلم ها ، در زمینه ی فیلم های منتخب هانکه مورد استفاده قرار می گیرد. در پایان به سوالات مطرح شده در بخش مقدمه پاسخ گفته و راهکارهایی در جهت اعتلای حوزه ی مطالعات نظری سینما ارائه می کردد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی تقابل مدرنیسم و اسطوره در آثار گلشیری

ورود مدرنیسم با فرضیۀ زیربنایی نسبیت به مجموعۀ ادبیات داستانی ایران، شک به اسطوره‌ها و دوباره‌خوانی آنها را در پی داشته است. این ادبیات، با شاخص شک‌گرایی، قاعده‌گریزی و هنجار‌افزایی، همه‌چیز را فرومی‌ریزد و از نو می‌سازد و این‌گونه اسطوره‌ها فردی می‌شوند و در جریان این فردی‌شدن، عنصر تقابل، بیشترین سهم را دارد. نویسندۀ داستان‌های مدرن، با کنارهم‌نهادن سنّت و تجدد، اسطوره و مدرنیسم و در یک کلام، ...

متن کامل

بررسی ساختار تقابل رستم و اسفندیار در شاهنامه بر اساس نظریه تقابل لوی استروس

داستان شورانگیز رستم و اسفندیار با قابلیت های شگفت انگیزش در جذب مخاطبان متعدد‘ با علایق و سلایق گوناگون بی تردید از عالی ترین داستان های شاهنامه محسوب می شود. با این حال‘ این داستان و داستان های مشابه‘ با وجود ارزش والای ادبی شان‘ کمتر در چارچوبی نظری‘ برگرفته از علوم جدید‘ مورد نقد و بررسی قرار گرفته اند. با مطالعه عمیق و دقیق متن‘ ساختاری (Structure) منسجم به مانند تار و پودی در هم تنیده در ...

متن کامل

بررسی تقابل وحدت و کثرت در نظریه تشکیک ملاصدرا

بحث «وحدت و کثرت» یکی از ‌‌مهم‌ترین مسائل فلسفی است. تبیین چگونگی نسبت واحد و کثیر از مسائلی است که همواره محلّ تشتّت آرای حکما است. در این میان، ملاصدرا ضمن ردّ هریک از چهار قسم تقابل (تناقض، عدم و ملکه، تضاد، تضایف) و بر اساس مبانی خویش در حکمت متعالیه، نظریۀ تقابل تشکیکی را مطرح می‌‌‌کند، اما از آن‌جا که ایشان در برخی آثار، باز از تقابل وحدت و کثرت سخن گفته است، سؤال مهمی در این‌جا رخ می‌‌‌کند ...

متن کامل

بررسی تقابل مدرنیسم و اسطوره در آثار گلشیری

ورود مدرنیسم با فرضیۀ زیربنایی نسبیت به مجموعۀ ادبیات داستانی ایران، شک به اسطوره ها و دوباره خوانی آنها را در پی داشته است. این ادبیات، با شاخص شک گرایی، قاعده گریزی و هنجار افزایی، همه چیز را فرومی ریزد و از نو می سازد و این گونه اسطوره ها فردی می شوند و در جریان این فردی شدن، عنصر تقابل، بیشترین سهم را دارد. نویسندۀ داستان های مدرن، با کنارهم نهادن سنّت و تجدد، اسطوره و مدرنیسم و در یک کلام، ...

متن کامل

بررسی ساختار تقابل رستم و اسفندیار در شاهنامه بر اساس نظریه تقابل لوی استروس

داستان شورانگیز رستم و اسفندیار با قابلیت های شگفت انگیزش در جذب مخاطبان متعدد‘ با علایق و سلایق گوناگون بی تردید از عالی ترین داستان های شاهنامه محسوب می شود. با این حال‘ این داستان و داستان های مشابه‘ با وجود ارزش والای ادبی شان‘ کمتر در چارچوبی نظری‘ برگرفته از علوم جدید‘ مورد نقد و بررسی قرار گرفته اند. با مطالعه عمیق و دقیق متن‘ ساختاری (structure) منسجم به مانند تار و پودی در هم تنیده در ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023